Jak długo musisz się uczyć, aby płynnie mówić w języku angielskim?

Jak długo musisz się uczyć, aby płynnie mówić w języku angielskim?

Na pewno wielokrotnie zadawaliście to pytanie sobie lub swoim lektorom, oczekując konkretnej odpowiedzi. Zapewne żadna z odpowiedzi nigdy was nie usatysfakcjonowała. Dlaczego? Ponieważ na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, tak jak nie ma jednej, uniwersalnej definicji płynności językowej.

A jak dobrze Ty mówisz po angielsku?

 

 

 

 

 

To, ile zajmie ci osiągniecie twojego celu zależy to od wielu czynników, między innymi od:

  • gdzie i w jakich sytuacjach potrzebny jest ci język angielski – dla jednych może być to umiejętność zamówienia jedzenia w restauracji czy zapytanie się o drogę w obcym kraju, podczas gdy dla innych jest to możliwość prowadzenia swobodnych rozmów na różne tematy czy też czynny udział np.  w konferencji naukowej czy negocjacjach biznesowych.
  • poziomu zaawansowania, z którego startujesz,
  • indywidualnych predyspozycji do nauki języków obcych – nie każdy uczy się równie szybko i w ten sam sposób,
  • twojej motywacji do nauki – kurs językowy to nie zawsze swobodne konwersacje z grupą, to także nowe słownictwo, które trzeba opanować, aby później z sukcesem używać go podczas rozmów,
  • ilości i jakości kontaktu z językiem obcym w twoim codziennym życiu – każdą formę kontaktu z językiem angielskim możesz wykorzystać, aby rozwijać się szybciej przez zapamiętywanie nowych słów z np. filmów, piosenek, tekstów,
  • czasu, który jesteś w stanie poświęcić na naukę w tygodniu – twoja praca poza kursem językowy ma ogromny wpływ na tempo rozwoju językowego, w nauce języka największe znaczenie ma systematyczność; kilkanaście minut poświęcone na język angielski codziennie przyniesie lepsze efekty niż 2h raz w tygodniu.

OK, gdzie w takim razie jesteś teraz, a gdzie chcesz dotrzeć? Co dla ciebie oznacza płynność językowa? Jaki jest cel, który chcesz osiągnąć na kursie językowym? Lingwiści i metodycy ds. nauczania języków obcych przyjmują, że jest około 4-5 poziomów zaawansowania.

  1. Nowicjusz / początkujący: jest to osoba, która zaczyna naukę lub po prostu zna kilka słów, wyrażeń, zwrotów w danym języku obcym, zasób słownictwa jest jednak mocno ograniczony. Rozumienie języka mówionego jest na niskim poziomie, stąd problemy z zaawansowaną komunikacją w środowisku obcojęzycznym lub z rozumieniem szybkiej mowy. Osoba taka radzi sobie jedynie z przekazaniem i zrozumieniem prostych komunikatów takich jak: przedstawienie się, zadanie najprostszych pytań.
  2. Krok wyżej / zaawansowany początkujący:  jakkolwiek zabawnie to może dla niektórych brzmieć  – bo przecież jak można być zaawansowanym i początkującym jednocześnie – to takie określenie rzeczywiście ma sens. Jest to osoba, która potrafi się komunikować coraz sprawniej. Staje się świadoma tego, czego się nauczyła, uczy i chce się uczyć nadal; zaczyna rozpoznawać schematy i struktury językowe, wyciągać wnioski i budować coraz bardziej złożone wypowiedzi. Na tym etapie uczenia się występuje wciąż dużo pomyłek, więc dla wzmocnienia umiejętności wskazana jest praca z lektorem / trenerem językowym.
  3. Autonomiczny / średniozawansowany: samodzielna nauka nie sprawa problemu. Mając szeroką bazę leksykalną i solidne podstawy gramatyczne osoba jest w stanie samodzielnie rozwijać się dalej, z większą samoświadomością. Taki poziom zaawansowania umożliwia prowadzenie w miarę swobodnych rozmów, wyrażenie opinii, rozumienie prostego języka gazet, czasopism czy programów telewizyjnych oraz rozumienie znaczenia nowych słów w kontekście.
  4. Specjalista / zaawansowany: osoba samodzielnie stawia pytania o konstrukcje gramatyczne, stara się znaleźć coraz więcej zasad rządzących danym językiem obcym. Jest komunikatywna na tyle, że potrafi prowadzić rozmowy nawet na bardzo złożone tematy, ma poprawny akcent.
  5. Ekspert – żadna sytuacja komunikacyjna nie stanowi dla takiej osoby problemu, ponieważ czuje się ona swobodnie mówiąc, pisząc, czytając i słuchając wypowiedzi w języku obcym.

Przed rozpoczęciem czy też wznowieniem nauki warto dokonać samooceny wedle powyższych punktów. Można też wypełnić jeden z ogólnodostępnych testów poziomujących tzw. placement tests lub też skorzystać z usług profesjonalnej szkoły językowej, która takie określenie poziomu przeprowadzi podczas indywidulanej rozmowy / lekcji próbnej lub za pomocą testu online. Naprawdę warto to zrobić, ponieważ rzetelne określenie podstaw jakie posiadamy,  to ważny krok do dobrego zaplanowania całego procesu nauki. Pamiętaj też, że przerywanie nauki i powtarzanie ciągle pierwszych poziomów nie przynosi efektów i demotywuje – staraj się budować na tym, czego już się wcześniej nauczyłeś. Profesjonalna szkoła dobierze poziom kursu językowego idealny dla ciebie, tak abyś nie tracił czasu i pieniędzy, a jednocześnie brał udział w ciekawych, motywujących do rozwoju zajęciach w grupie o bardzo zbliżonym do twojego poziomie.