Informacja o poziomach
BEGINNER
Po zakończonym poziomie będziesz umiał:
- literować nazwy, nazwiska, wyrazy
- mówić o narodowości i pochodzeniu, pytać o nie
- używać liczb do 100
- robić proste zakupy, pytanie o ceny
- pytać o i podać swój adres e-mail
- wyrażać liczby i ilości
- opisywać przedmiotów codziennego użytku
- witać się w różnych sytuacjach (formalne, nieformalne)
- opowiadać o rodzinie i relacjach
- wyrażać preferencje
- mówić o zainteresowaniach, wolnym czasie i hobby
- opisywać położenia rzeczy i osób
- podawać i rozumieć dni tygodnia, miesiące, daty
- mówić o swoim planie dnia i zwyczajach
- opisywać miejsca i przedmioty
- pytać o drogę oraz rozumieć wskazówki podawane przez innych
- rozmawiać o swoich umiejętnościach
- pytać o szczegółowe informacje
- używać liczebników porządkowych (pierwszy, drugi, etc)
- używać nazw miesięcy i opisywać pory roku
- używać wyrażeń związanych z podróżą pociągiem
- udzielać instrukcji
- opisywać wydarzenia z przeszłości
- mówić o swoich planach I zamiarach
- żegnać się w sytuacjach formalnych I nieformalnych
ELEMENTARY
Po zakończonym poziomie będziesz umiał:
- opisywać miejsca
- pytać o drogę oraz dawać wskazówki innym
- mówić o codziennych czynnościach, zwyczajach
- pytać o szczegółowe informacje (Who? How? When? etc)
- zadawać szczegółowe pytania I odpowiadać na pytania innych
- mówić o swojej pracy i swoich obowiązkach
- sugerować rozwiązania, reagować na sugestie innych
- opisywać umiejętności swoje i innych
- odmawiać w grzeczny sposób
- używać skomplikowanych liczb, ułamków
- porównywać rzeczy/ludzi
- pytać o ilość i podawać ilości
- mówić o obowiązkach swoich i innych
- formułować uprzejme prośby
- zamawiać jedzenie w restauracji
- mówić o aktualnie wykonywanych czynnościach
- porozumiewać się podczas podróży samolotem
- mówić o pasjach I zaintereswoaniach
- robić zakupy, pytać o rozmiary, cent, etc. s
- pisać proste maile
- mówić i pytać o wydarzenia z przeszłości
- podawać powody, uzasadniać
- wyrażać swoje opinie
- wyrażać zamiary, plany i przewidywania
- mówić o swoich osiągnięciach i doświadczeniach
PRE-INTERMEDIATE
Po zakończonym poziomie będziesz umiał:
- mówić o stanach i czynnościach
- opisywać pogodę i klimat
- opisać osobowość swoją i innych
- wyrazić opinię o osobie
- opisać czas trwania czynności, procesu
- mówić o doświadczeniach swoich i innych
- mówić o stanie zdrowia
- opisać swoje dolegliwości u lekarza
- opisywać swoje ulubione potrawy, mówić o jedzeniu
- porównywać rzeczy/osoby
- wyrażać ilość
- opisywać ludzi/rzeczy/miejsca/miasta, etc.
- mówić o umiejętnościach, zdolnościach
- wyrażać warunek (jeśli…)
- mówić o przewidywaniach
- wyrażać konieczność, mówić o zobowiązaniach, zasadach
- mówić o preferencjach talki
- wyrażać nadzieję
- opisywać problem i proponować jego rozwiązanie
- udzielić rady innej osobie
- mówić o swoich zwyczajach z przeszłości
- opisać proces produkcji przedmiotu
- mówić o umiejętnościach I kwalifikacjach osoby
- negocjować
- zaprezentować zagadnienie/problem
- opisać wykres I graf
- opowiedzieć o przyczynie i skutku
- napisać raport (język formalny)
- podtrzymać konwersację (small talk)
- napisać formalny list
-
- INTERMEDIATE
- Po zakończonym poziomie będziesz umiał:
- opisać osobowość swoją i innych
- wyrazić swoją opinię
- wyrazić zgodę
- streścić krótki tekst
- podsumować wypowiedź innej osoby
- rozmawiać o zaletach i wadach sytuacji/rozwiązania
- mówić o swojej pracy
- napisać CV i list motywacyjny
- mówić o przyszłości i swoich planach
- mówić o przyczynach i skutkach teraz i w przeszłości
- akceptować lub odrzucać pomysły innych
- opisywać liczby, tabele, wykresy, etc.
- napisać raport w oparciu o dane z tabeli, wykresu, etc.
- zrobić krótką formalną prezentację
- mówić o czynnościach z przeszłości
- używać podstawowych terminów biznesowych
- zaprezentować swoje stanowisko w negocjacjach
- napisać wiadomość e-mail: język formalny i nieformalny
- mówić o możliwościach, powinności, konieczności
- wyciągać wnioski (czasowniki modalne)
- określać cechy przedmiotów
- wyrażać opinię
- składać propozycję
- napisać list formalny
- opisywać proces
- napisać i wygłosić krótkie przemówienie nieformalne
- opisywać trendy i zmiany w biznesie, społeczeństwie
- mówić o przyczynach i skutkach
- opisywać wydarzenia w formie narracji
- mówić o podobieństwach i różnicach między rzeczami/ludźmi/zjawiskami, etc.
UPPER-INTERMEDIATE
Po zakończonym poziomie będziesz umiał:
- napisać i wygłosić krótkiego formalne przemówienie okolicznościowe
- mówić o powstałych problemach
- wyrazić sugestię dotyczącą rozwiązania powstałych problemów
- umiejętnie reagować na sugestie innych
- sporządzać notatki w trakcie prezentacji lub przemówienia
- pisać formalne i nieformalne odpowiedzi e-mail
- opisywać zachodzące zmiany
- mówić o zaletach i wadach określonych rozwiązań I sytuacji
- uprzejmie wyrażać swoją zgody lub jej brak
- przedstawić swojego punktu widzenia w sposób stanowczy
- odnosić się do wypowiedzi innych osób w sposób dyplomatyczny
- wyrażać wątpliwości w taktowny sposób
- mówić o czynnościach zaplanowanych na przyszłość
- mówić o prognozach na przyszłość i możliwych skutkach
- formułować formalne zalecenia
- wyrażać konieczność oraz możliwości
- opisywać dane przedstawionych na grafach, wykresach i w tabelach
- mówić o przeszłych stanach oraz zwyczajach
- pytać o szczegółowe informacje
- mówić o swoich potrzebach i oczekiwaniach
- proponować, pertraktować oraz składać określone propozycje/ rozwiązania
- tworzyć szczegółowe opisy rzeczy, miejsc i ludzi
- mówić o niezbędnych oraz opcjonalnych wymogach i potrzebach
- odrzucać propozycje i sugestie w uprzejmy sposób
- aktywnie uczestniczyć w spotkaniu, zabierać głosu, reagować na próby zabrania głosu przez innych, podsumowywać głównej myśli/pomysłu
- udzielać rady innym
- umiejętnie reagować na rady udzielone przez innych
- pytać oraz wyjaśniać to, co się ma na myśli
- prowadzić krótkie, nieoficjalne prezentacje
- napisać krótką recenzję filmową, wyrażać opinie o sztuce
- napisać eseju przedstawiającego wady i zalety określonej sytuacji
- nawiązywać do wypowiedzi innych osób
- mówić o związkach przyczynowo-skutkowych w teraźniejszości, przyszłości i przeszłości
ADVANCED
Po zakończonym poziomie będziesz umiał:
- używać najczęściej stosowanych potocznych powiedzeń i idiomów,
- szczegółowo wyjaśniać i parafrazować swojej wypowiedzi
- rekomendować/polecać miejsca i wydarzenia
- stosować inwersję stylistyczną dla podkreślenia formalnego stylu wypowiedzi
- taktownie wyrażać zażalenia/skargi
- odrzucać zaproszenia w sposób elegancki
- przekonywać i namawiać w uprzejmy sposób
- stosować odpowiednie strategie konwersacyjnych
- porównywać rzeczy/zdarzeń przy użyciu wyrażeń formalnych i potocznych
- mówić o wydarzeniach przeszłych z zastosowaniem szerokiego wachlarza przysłówków i czasowników
- tworzyć stronę bierną (konstrukcja osobowa i bezosobowa z czasownikami tell, say, know, believe,etc)
- wyrażać związki przyczynowo-skutkowe (mixed conditionals),
- używać języka metaforycznego w narracji
- stosować odpowiednią intonację w pytaniach
- stosować prawidłowe zasady interpunkcji
- wyrażać życzenia dotyczących czynności/stanów teraźniejszych oraz przeszłych za pomocą wyrażeń wish/ if only
- stosować odpowiednie przedrostki i przyrostki do tworzenia słów
- stosować antonimy i synonimy